"Volunteering and political activism are two key forms of civic engagement. There is a broad consensus that civic engagement, which often involves participation in various forms of collective action, is a cornerstone of a well-functioning democracy. Civic engagement and participation in collective action have traditionally been linked to social movements and voluntary organizations. Collective action is, however, changing as a result of societal- level processes of change, such as digitalization, the emergence of social media, individualization and globalization.
This book investigates how these social changes have affected the ways individuals participate in different forms of collective action. What consequences does digitalization have for civic engagement in Norway? Is the distinction between volunteering and political activism about being wiped out? Are new organizational forms arising as a result of digitalization and individualization? Has globalization led to new forms of transnational networks? And more generally, are the traditional forms of collective action, rooted in civil society organizations, replaced by a new form of ""connective action""? Based on a variety of data sources, including survey data, case studies and in-depth interviews, the authors paint a broad picture of how different forms of collective action and civic engagement in Norway are influenced by processes of social change.
The analyzes in this book are based on a five-year research project within the Center for Research on Civil Society and Voluntary Sector, funded by the Ministry of Culture. The book presents the project's main findings in an edited volume with contributions from an interdisciplinary team of authors." - "Frivillig innsats og politisk aktivisme er to sentrale former for samfunnsengasjement. Det er en bred enighet om at samfunnsengasjement, som ofte innebærer deltakelse i ulike former for kollektiv handling, er en hjørnestein i et velfungerende demokrati. Samfunnsengasjement og deltakelse i kollektiv handling har tradisjonelt vært knyttet til sosiale bevegelser og frivillige organisasjoner. Kollektive handlingsformer er imidlertid i endring som en følge av endringsprosesser på samfunnsnivå, som digitalisering, fremvekst av sosiale medier, individualisering og globalisering.
Denne boken undersøker hvordan disse samfunnsendringene har påvirket måten individene deltar i ulike former for kollektiv handling på. Hvilke konsekvenser har digitalisering for samfunnsengasjement i Norge? Er skillet mellom frivillighet og politisk aktivisme i ferd med å bli visket ut? Oppstår det nye organisasjonsformer som følge av digitalisering og individualisering? Har globalisering ført til nye former for transnasjonale nettverk? Og mer generelt, blir de tradisjonelle former for kollektiv handling, forankret i sivilsamfunns organisasjoner, erstattet av en ny form for «konnektiv handling»? Basert på en rekke datakilder, inkludert surveydata, casestudier og dybde intervjuer, maler forfatterne et bredt bilde av hvordan ulike former for kollektiv handling og samfunnsengasjement i Norge påvirkes av samfunnsendringsprosesser.
Analysene i denne boken bygger på et femårig forskningsprosjekt innenfor Sentret for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, finansiert av Kulturdepartementet. Boken presenterer prosjektets hovedfunn i en redigert bok med bidrag fra et tverrfaglig team av forfattere."
In dem Beitrag werden ausgewählte Ergebnisse der BMBF-geförderten Studie "Kollektive Orientierungen in Bezug auf Sexualität, Nähe und Distanz (KOSeNDis)" vorgestellt, in der aus qualitativ-rekonstruktiver Perspektive untersucht wurde, welche Erfahrungen Fachkräfte der Sozialen Arbeit in Bezug auf Sexualität in ihrem Arbeitsalltag machen und als Mitglieder eines professionellen Kollegiums kollektivieren. Sensibilisiert durch professions-, organisations- und sexualitätstheoretische Überlegungen bilden Gruppendiskussionsauszüge aus dem sozialpädagogischen Arbeitsbereich der Sexualberatung und der Heimerziehung den empirischen Gegenstand, der in Anlehnung an die Dokumentarische Methode analysiert wird. Die Rekonstruktionsbefunde zeigen, dass Sexualität im Arbeitsalltag dieser Teams bedeutsam und auch regelmäßig zum Thema wird, wobei insbesondere die Mitthematisierung der eigenen Sexualität die Fachkräfte wiederkehrend vor Herausforderungen stellt. Sexualität wird folglich als ein Thema deutlich, welches einerseits die eigenen beruflichen und persönlichen Grenzen von Fachkräften tangiert und potenziell verletzen kann sowie das andererseits gerade durch eine rationale und reflexive Auseinandersetzung wichtige professionelle Handlungsressourcen für Fachkräfte eröffnen würde.
Leistungsverdichtung und Arbeitsintensivierung zählen gegenwärtig zu den größten arbeitspolitischen Herausforderungen. Mittlerweile ist das Bewusstsein in Politik und Öffentlichkeit dahingehend geschärft, dass wachsender Leistungsdruck und eine übermäßige Entgrenzung von Arbeit enorme gesundheitliche und damit ökonomische Folgeprobleme hervorrufen können. Konkrete Ausgestaltung betrieblicher Leistungserwartungen und Personalbemessung sind jedoch eine zentrale Regelungsdomäne von Betrieben. Es bleibt bisher unklar, welche Strategien Akteure kollektiver Arbeitsbeziehungen entwickeln können, um diese Herausforderung zum Gegenstand kollektiver Regulierung zu machen. In der vorliegenden Studie steht die Frage im Fokus, wie Gewerkschaften und vor allem Betriebs- und Personalräte versuchen, einer zunehmenden Leistungsverdichtung entgegenzutreten und Einfluss auf betriebliche Leistungspolitiken auszuüben. Fallstudien in vier Branchen zeigen, dass es Gewerkschaften gelungen ist, das Thema Leistungsverdichtung in der politischen Arena zu platzieren und sowohl betriebliche Interessenvertretungen als auch Beschäftigte für solche Fragestellungen zu sensibilisieren. Auf der betrieblichen Ebene werden von Betriebs- und Personalräten Gefährdungsbeurteilungen als zentrales Instrument gesehen, um Ansatzpunkte für die Gestaltung von Leistungsfragen zu erhalten. Darüber hinaus versuchen auch sie, Beschäftigte für Aspekte der Leistungsverdichtung zu sensibilisieren und bei individuellen Bewältigungsstrategien zu unterstützen. Versuche, durch einen "kreativen" Umgang mit harten Mitbestimmungsrechten in den Regelungsbereich der betrieblichen Leistungspolitiken vorzudringen, ließen sich bisher nicht feststellen. ; Increased performance levels and work loads are currently two of the biggest challenges for labour policy. Meanwhile in politics and public the awareness for their consequences has developed: increased pressure to perform as well as an excessive de-limitation of work may cause tremendous health issues and, consequently economic troubles. However, performance expectations and allocating personnel are typically regulated by establishments. So far it remains an open question which strategies collective players should develop in order to make these issues a matter of collective regulation. In this paper, we consider how labour unions and particularly works councils counter increasing performance levels and influence establishment's performance policy. On basis of four case studies in different economic sectors, we demonstrate that labour unions succeeded in making "increased performance levels" a topic of political interest. Works councils as well as employees themselves have developed awareness for this debate as well. On the level of establishments, works councils consider risk assessments as the decisive instrument in order to learn about crucial aspects for (re)organizing performance expectations. Further on, they raise employee's awareness for aspects of increased performance levels and support them by developing individual coping strategies. We could not observe any kind of handling the rights of co-determination "creatively" in order to enter the establishment's policy level.
Kollektiv transport er en særdeles udbredt og velkendt måde, at sikre transportmæssig sammenhæng for den brede befolkning i både byer og købstæder. Selv i landområder giver det god mening i det mindste at tilbyde nogle strategiske rejseveje, som forbindes og suppleres med mere behovsstyret transporttilbud. At få flere mennesker til, at anvende de kollektive transportmidler anses bredt, både politisk og videnskabeligt, for at kunne reducere antallet af ture i særligt personbiler og bl.a. kunne frigøre plads i hårdt pressede byer med stor daglig trængsel, som resulterer i mange spildte timer på vejene hver dag. Desuden er det et helt centralt initiativ for at nå de klimamål som bl.a. EU og FN har fastsat og dermed gennemføre den grønne omstilling af transportområdet. For at understøtte denne omstilling er det nødvendigt, at den kollektive transport bliver mere attraktiv og kan konkurrere med de fordele, en personbil tilbyder. Der er mange kritikpunkter at adressere, f.eks. rejsetid, tilgængelighed, komfort og god og præcis rejseinformation. Disse skal hver især løbende adresseres og forbedres, for at kollektiv transport kan blive, og ikke mindst forblive, et relevant, konkurrencedygtigt og grønt alternativ til personbiler. Denne ph.d.-afhandling omhandler særligt forbedring af rejseinformation, mere specifikt præcise og robuste prognoser for ankomst- og afgangstider for busser, som bl.a. deler vejbaner med den øvrige transport, og derfor naturligt er svære at forudsige. Desuden behandles andre emner også, som kan være med til at adressere flere af de øvrige punkter, herunder bedre sikring af skift mellem to kollektive transportformer, som kan reducere rejsetid og kortlægning af rejseadfærd, som kan hjælpe med at indrette det kollektive transportsystem til at passe bedre til borgernes egentlige behov. Afhandlingen er inddelt i tre dele: i) I den første del præsenteres nyskabende metoder og modeller til at danne primært kort-tids prognoser for ankomst- og afgangstider, ii) i den anden del videreudvikles denne tilgang ved at undersøge fordele og ulemper ved at kombinere flere enkeltstående modeller i et samlet prognosesystem samt den industrielle anvendelse, mens iii) den sidste del omhandler anvendelsen af lokationsdata og maskinlærings-modeller til bedre at forstå rejseadfærd. Mere uddybende omhandler den første del tilvejebringelsen af flere nye metoder og modeller, som hver især bidrager med forbedrede prognoser for bus-rejsetid og dermed mere præcise ankomst- og afgangstider for busser. Alle modellerne bygger på forskellige innovative maskinlærings-teknikker og benytter store datamængder til at lære mønstre og sammenhænge fra tidligere observerede buslokationsdata. Til sidst udvikles også modeller, som håndterer den variation, der naturligt er i rejsetider, til bedre at kunne kvantificere usikkerheden i ankomsten. Denne information anvendes konkret til at vise, hvordan et ekspert-system kan forbedre skift mellem busser ved at prioritere holdetid på en intelligent måde. Anden del udbygger denne tilgang fra et mere anvendt og operationelt perspektiv ved at præsentere et koncept for et samlet prognosesystem, hvor flere uafhængige basismodeller kan samarbejde og konkurrere for at opnå et samlet mere funktionelt, robust og præcist system. Der argumenteres for, at dette system i højere grad kan anvendes inden for de eksisterede vilkår i branchen. Der præsenteres nødvendige designvalg for at implementere et sådant system på en skalerbar, robust og omkostningseffektiv måde, og et fuldt operationelt og open source-system leveres som en del af ph.d.-projektet. Tredje og sidste del omhandler to sideløbende studier, som relaterer sig til de forudgående dele ved at kombinere lokationsdata og avancerede maskinlærings-teknikker, men fokuserer på rejseadfærd. Det første studie omhandler estimering af gangtider ved skift fra bus til tog. Der anvendes en model til at skelne mellem passagerer, der foretager et direkte skift, og dermed repræsenterer den faktiske gangtid mellem bus og tog, og den samlede gruppe som også indeholder en mængde passagerer, som foretager aktiviteter under et skift, f.eks. indkøb, besøg i nabolaget osv. Til sidst præsenteres en metode til at klassificere en sekvens af positioner indsamlet via smartphones i enten et ophold eller bevægelse. Dette er et væsentligt skridt for at opbygge automatiske rejsedagbøger fra smartphones, som potentielt udgør en stor og indsigtsfuld kilde om rejseadfærd og kan understøtte beslutningstagere og rådgivere i planlægningen af den kollektive transport, og transportområdet generelt. Overordnet konkluderes det, at avancerede og nyudviklede metoder og modeller til at forudsige bussers ankomst- og afgangstider kan forbedre præcisionen markant, men at de ofte også er urealistiske at adoptere og produktionssætte i praksis, da der forudsættes en række betingelser, som sjældent er sande i virkelige scenarier. Den forslåede multimodel- tilgang løser nogle af disse udfordringer, dog ved at gå på delvist kompromis med præcisionen. En anden vigtig konklusion er, at modellering af usikkerheden i visse tilfælde kan tilføjes uden mærkbar konsekvens for beregningstiden og kan anvendes til intelligent håndtering bl.a. i forbindelse med skift i den kollektive transport. Afslutningsvis konkluderes det yderligere, at de to studier om kombination af lokationsdata og maskinlæringsteknikker kan afsløre detaljerede informationer om rejseadfærd, som ikke anses realistiske at indhente ved de manuelle alternativer. Derved udgør de en automatisk og omkostningslet kilde til en bred og detaljeret indsigt i rejseadfærden. ; Public transport is a widely adopted and well-known way of ensuring connected mobility for the broad population in both metropolitan cities and urban areas. It makes good sense even in a more rural setting to at least offer some strategic travel corridors that are connected and supplemented with more demand-driven services. Both politically and scientifically, getting more people to use public transport is considered an important way to reduce the number of trips with passenger cars, and a way to free space in cities under pressure, where congestion results in a huge amount of wasted time on a daily basis. In addition, it is a key initiative to achieve the different climate goals set by the EU and the UN, among others, and thus implement the green transition of the transport sector. To support this transition, it is necessary that public transport becomes more attractive to compete against the benefits offered by a passenger car. There are many criticisms to address, such as travel time, availability, comfort, and reliable and accurate traveler information. These must each and every one be developed and improved continuously in order to become, and not least remain, a relevant, competitive, and green alternative to passenger cars. This PhD thesis deals in particular with the improvement of traveler information, more specifically precise and robust bus arrival and departure time predictions. Since buses traditionally share lanes with other modes of transport, they are naturally difficult to predict. In addition, related topics are also addressed that can help to address several of the points listed above, including better assurance of transfers between two public transport services that can reduce travel time and analyzing travel behavior that can help fit the public transport system to people needs in better ways. The thesis is divided into three parts: i) The first part presents innovative methods and models for primarily shortterm bus arrival and departure predictions, ii) the second part continues these findings by investigating the advantages and disadvantages of combining several stand-alone models in an overall forecasting system as well as the industrial application, while iii) the last part deals with the use of location data and machine learning models to better understand travel behavior. More in detail, the first part deals with the development of several novel methods and models, each of which contributes to improved accuracy for bus travel time and thus more precise arrival and departure times for buses. All models are based on various innovative machine learning techniques, and use large amounts of data to learn patterns and contexts from previously observed bus location data. Finally, models are also developed to handle the variability that naturally occurs in travel times, in order to better quantify and constrain the uncertainty of bus arrival. This information is used concretely to show how an expert system can improve transfers between buses by prioritizing holding time in an intelligent way. The second part expands this approach from a more applied and operational perspective by presenting a concept for a multi-model prediction system where several independent base models can collaborate and compete to achieve an overall more functional, robust and accurate system. It is argued a system with these capabilities is more adoptable under the real-world conditions seen in the industry. Significant design choices are presented to implement such a system in a scalable, robust, and cost-effective way, and a fully operational and open-source system is provided as part of the PhD project. The third and final part deals with two studies, which relate to the previous parts by combining location data and advanced machine learning techniques but focus on travel behavior. The first study deals with estimating walking times when transferring between bus and train. A model is used to separate passengers into two categories; those who make a direct transfer, and thus accurately represent the actual travel time between bus and train, and those passengers who make activities during a transfer, e.g. shopping, nearby visits, etc. Finally, a method is presented to classify a sequence of positions collected from smartphones in either a stop or movement. This is an important step in collecting automated travel diaries from smartphones, which potentially constitute a large and insightful source of travel behavior information, and can support policymakers and advisors in the planning of public transport and the transport sector in general. Overall, it is concluded that the advanced and novel methods and models developed for bus arrival prediction can improve accuracy, but they are often also unrealistic to directly adopt and put into production in the industry because a number of conditions are assumed that are rarely true in real-world scenarios. The proposed multi-model approach solves some of these challenges, however, by partially compromising on accuracy. Another important conclusion is that modeling the uncertainty can in some cases be added without notable consequence for the computational complexity, and can be used for more intelligently handling of several scenarios in public transport, e.g. transfer synchronization, connection assurance, and transfer walking time. Finally, it is further concluded that the combination of location data and machine learning techniques can reveal detailed information on travel behavior that is not considered realistic to obtain using manual alternatives. Thus, they provide an automatic and cost-effective source for broad and detailed insight into travel behavior.
Die Autorin geht von der Annahme aus, dass die auf M. Halbwachs zurückzuführende kollektivistische Erbschaft einer Gesamttheorie des sozialen Gedächtnisses aus den 1920er Jahren der heutigen Forschung zum Familiengedächtnis bisweilen einen deterministischen, ja geradezu tyrannischen Beigeschmack verleiht. Unterstellt man im Sinne von Halbwachs auch noch die prinzipielle Unauflösbarkeit der Gedächtnisgemeinschaft Familie, so endet man bei einem despotischen Familiengedächtnis, dem schlussendlich nicht einmal durch Leugnen und Verdrängen zu entkommen ist. Der Zugang zu den diskontinuierlichen, den Rahmen des Familiengedächtnisses sprengenden, die Identität oder das Selbstkonzept der Familie wie des Subjekts der Erinnerung erschütternden Erinnerungen an die Familiengeschichte ist solchermaßen sowohl theoretisch als auch methodisch versperrt. Umgangen werden die Individualisierungstendenzen der Erinnerung, die potentiell eine Verortung der Erinnerung außerhalb des Familiengedächtnisses möglich machen. Um jenen familialen Erinnerungen gerecht zu werden, die das Diktat des Kollektivs reflektieren und sogar zurückweisen, wäre es notwendig, die Chronologie der Herangehensweise umzudrehen, und zwar in der Weise, dass nicht vom Kollektiv her zu fragen ist, das als unausgesprochen ahistorische Bezugsgröße im Raum steht, sondern vom Erinnerungssubjekt her, das seinen lebensgeschichtlichen Erinnerungsbedürfnissen gemäß eine bestimmte Familiengeschichte konstruiert oder verwirft. Anhand der Darstellung von drei Beispielen familialen Erinnerns aus deutsch-jüdischen Familien im frühen 20. Jahrhundert, die diskontinuierlich, kreativ und autonom vom Familiengedächtnis Gebrauch gemacht haben, kommt die Autorin zum Schluss, dass wer sich mit dem Familiengedächtnis beschäftigt, in Versuchung gerät, die kontinuierlichen Seiten überzubetonen und die diskontinuierlichen Elemente unter den Verdacht der Verdrängung zu stellen. Ihrer Meinung nach ist es angebracht, auch diese Aspekte des Familiengedächtnisses zu würdigen. Die Weitergabe der Erinnerungen zwischen den Generationen wird nicht immer im Namen von Identität und Selbstkonsonanz von einem ominösen Familiengeist gesteuert. Gerade an den Widerständen, Widersprüchlichkeiten, an den individuellen Aneignungs- und Ablehnungsweisen erweisen sich die Spielräume und Entwicklungsmöglichkeiten der historischen Subjekte. (ICG)
Hensikten med denne artikkelen er å belyse hvordan globalisering som sosialt fenomen utfordrer og innarbeides i den sosiologiske teoridannelsen. Spesielt rettes fokuset mot hvordan globaliseringsprosesser aktualiserer en refortolkning av sosiologiens grunntema, nemlig ordensproblemet. Hvordan tematiseres og begrepsfestes integrasjon i et samfunn som nå kanskje omfavner hele kloden? Når en har verdenssamfunnet som gjenstandsområde, må det utvikles erkjennelsesmessige kategorier som gjør det mulig å reflektere over ontologiske kjennetegn ved, nettopp, verdenssamfunnet. Imidlertid viser det seg å være utfordrende å gi en overbevisende argumentasjon for hvordan verdenssamfunnet henger sammen ved å benytte tradisjonelle sosiologiske begreper. Gjennom en teoretisk diskusjon vil jeg først forsøke å avdekke grunnen til at store deler av sosiologien ikke evner å forklare hvordan et fremvoksende verdenssamfunn i økende grad fremstår som et fellesskap. Deretter vil jeg foreslå at vi nå ser konturene av et verdensomspennende felleskap, forstått som dannelsen av et system rundt forventninger om kollektiv handling for å løse felles problemer. Som ledd i denne argumentasjonen vil jeg trekke frem INGOer (International Non-Governmental Organizations) som spesielt viktige for å utvikle en gryende form for global integrasjon.
ENGELSK ABSTRACT:
Leif Martin Haugen: Globalization and Integration as a Theoretical Challenge – INGOs as an Empirical Illustration
The purpose of this article is to illustrate how globalization as a social phenomenon challenges and is incorporated in sociological theory. Specifically, I will focus on how globalization processes actualize a reinterpretation of the fundamental theme of sociology – the problem of order. How can integration be conceptualized in a society that now embraces the whole planet? When the object of analysis is world society, concepts must be developed that make it possible to reflect on the ontological characteristics of this society. However, it turns out to be a challenge to provide a convincing description of how world society is integrated by means of traditional sociological insights. I attempt to unfold why sociology is having difficulties explaining how an emerging world society appears as a community. I argue that we can now observe the outline of a worldwide community understood as a system that develops around expectations of collective actions to solve common problems. I illustrate this argument with an analysis of so-called INGOs (International Non-Governmental Organizations) which are particularly important for developing a nascent form of global integration.
Key words: Sociology, globalization, integration, INGOs, world society.
Sicherheitslücken in Hard- und Software sind ein globales, kollektives Problem der Cyber-Sicherheit. Durch die fortschreitende Digitalisierung der Lebenswelt und digitale Rüstungswettläufe steigt die Verwundbarkeit, vor allem der Industriestaaten. Gleichzeitig beharren offensive Cyber-Akteure darauf, dass die Ausnutzung unbekannter sogenannter 0‑Day-Sicherheitslücken für militärische Cyber-Operationen, aber auch zum Zweck der Spionage und der Strafverfolgung essentiell sei. Ein konstruktiver Umgang mit diesem Offensiv-defensiv-Dilemma, das sich für die Staaten beim Handling von 0-Day-Sicherheitslücken auftut, findet bisher in der deutschen Cyber-Sicherheitspolitik nicht statt. Die Bundesregierung sollte eine proaktivere Schwachstellen-Governance entwickeln. Sie sollte die Praxis der staatlichen Akquise und Verwendung von Sicherheitslücken überdenken, auf die Verkürzung der Lebenszeit von Schwachstellen hinarbeiten und die negativen Externalitäten einer offensiven Cyber-Sicherheitspolitik reflektieren. Deutschland und die EU sollten statt Geheimhaltung einen offeneren Umgang mit Schwachstellen kultivieren. Dazu gehört die Einführung verpflichtender Meldeprogramme für private und öffentliche Organisationen, die Bereitstellung von Bug-Bounty-Plattformen und die Regulierung schwarzer Schwachstellenmärkte. (Autorenreferat)
Sicherheitslücken in Hard- und Software sind ein globales, kollektives Problem der Cyber-Sicherheit. Durch die fortschreitende Digitalisierung der Lebenswelt und digitale Rüstungswettläufe steigt die Verwundbarkeit, vor allem der Industriestaaten. Gleichzeitig beharren offensive Cyber-Akteure darauf, dass die Ausnutzung unbekannter sogenannter 0-Day-Sicherheitslücken für militärische Cyber-Operationen, aber auch zum Zweck der Spionage und der Strafverfolgung essentiell sei. Ein konstruktiver Umgang mit diesem Offensiv-defensiv-Dilemma, das sich für die Staaten beim Handling von 0-Day-Sicherheitslücken auftut, findet bisher in der deutschen Cyber-Sicherheitspolitik nicht statt. Die Bundesregierung sollte eine proaktivere Schwachstellen-Governance entwickeln. Sie sollte die Praxis der staatlichen Akquise und Verwendung von Sicherheitslücken überdenken, auf die Verkürzung der Lebenszeit von Schwachstellen hinarbeiten und die negativen Externalitäten einer offensiven Cyber-Sicherheitspolitik reflektieren. Deutschland und die EU sollten statt Geheimhaltung einen offeneren Umgang mit Schwachstellen kultivieren. Dazu gehört die Einführung verpflichtender Meldeprogramme für private und öffentliche Organisationen, die Bereitstellung von Bug-Bounty-Plattformen und die Regulierung schwarzer Schwachstellenmärkte.
Why and how do companies remember their past in terms of history and tradition? This book empirically explores the phenomenon of organizational remembrance inthe German automobile company Audi AG from a cultural perspective. By dissecting the relationships between memory, identity, and image in a business setting, this study makes sense of the complex cultural forces at work in the corporate handling of the past, the present, and the future.
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This paper evaluates the construction of the rights of human rights defenders within international law and its shortcomings in protecting women. Human rights defenders have historically been defined on the basis of their actions as defenders. However, as Marxist-feminist scholar Silvia Federici contends, women are inherently politicised and, moreover, face obstacles to political action which are invisible to and untouchable by the law. Labour rights set an example of handling such a disadvantaged political position by placing vital importance on workers' right to association and collective action. The paper closes with the suggestion that transposing this construction of rights to women would better protect women as human rights defenders while emphasising their capacity for self-determination in their political actions. ; Dieses Papier bewertet die Konstruktion der Rechte von Menschenrechtsverteidigern innerhalb des Völkerrechts und ihre Mängel beim Schutz von Frauen. Menschenrechtsverteidiger wurden in der Vergangenheit auf der Grundlage ihrer Tätigkeit als Verteidiger definiert. Wie die marxistisch-feministische Wissenschaftlerin Silvia Federici behauptet, sind Frauen jedoch von Natur aus politisiert und sehen sich darüber hinaus Hindernissen für politisches Handeln gegenüber, die für das Gesetz unsichtbar und unantastbar sind. Die Arbeitsrechte sind ein Beispiel für den Umgang mit einer derart benachteiligten politischen Position, indem sie dem Recht der Arbeitnehmer auf Vereinigungsfreiheit und kollektive Aktionen entscheidende Bedeutung beimessen. Das Papier schließt mit dem Vorschlag, dass die Übertragung dieser Rechtskonstruktion auf Frauen Frauen als Menschenrechtsverteidigerinnen besser schützen und gleichzeitig ihre Fähigkeit zur Selbstbestimmung in ihrem politischen Handeln betonen würde.
In der gegenwärtigen "Wissensgesellschaft" spielt wissenschaftliches Wissen eine zentrale Rolle, um gesellschaftliche Verhältnisse herzustellen oder zu reproduzieren. Ein kritischer Umgang mit (wissenschaftlichem) Wissen - eine "critical science literacy" - eröffnet Möglichkeiten des Widerstands in der Wissensgesellschaft und kann damit als demokratische Grundfertigkeit begriffen werden. Im vorliegenden Beitrag gehen die Autorinnen den Möglichkeiten einer critical science literacy im Spannungsverhältnis von Anpassung und Widerstand nach. Sie werfen einen Blick auf die historische Entwicklung der Debatte um scientific literacy - ursprünglich nur als naturwissenschaftliche Grundkompetenz gedacht, aber mit einem durchaus kritisch reflexiven und demokratischen Moment - im Kontext demokratisch-kapitalistischer Verhältnisse. Sie verstehen critical science literacy als eine auf allen Ebenen der Wissensgenerierung und -bildung verantwortungsvolle, kollektive und eingreifende Praxis in gesellschaftliche Auseinandersetzungen. (DIPF/Orig.) ; In the present "knowledge society", scientific knowledge plays a central role in establishing or reproducing social relationships. A critical handling of (scientific) knowledge – critical science literacy – introduces opportunities for resistance in the knowledge society and thus can be understood to be a basic skill of democracy. In this article, the authors consider the opportunities for critical science literacy ranging from adaptation and resistance. They take a look at the historical development of the debate about scientific literacy – originally only thought of as basic natural science competence, but with a thoroughly critically reflective and democratic moment – in the context of democratic and capitalistic relations. They understand critical science literacy as a responsible, collective and intervening practice in social debates at all levels of knowledge production and creation. (DIPF/Orig.)
Contents: Chapter 1. History in the new South Africa : An introduction / Hans Erik Stolten -- Part 1. THE ROLE OF HISTORY IN THE CREATION OF A NEW SOUTH AFRICA. Chapter 2. Thoughts on South Africa : Some preliminary ideas / Saul Dubow -- Chapter 3. New nation, new history? Constructing the past in post-apartheid South Africa / Colin Bundy -- Chapter 4. Truth rather than justice? Historical narratives, gender, and public education in South Africa / Elaine Unterhalter -- Chapter 5. Claiming land and making memory : Engaging with the past in land restitution / Anna Bohlin -- Chapter 6 . Reflections on practising applied history in South Africa, 1994-2002: From skeletons to schools / Martin Legassick -- Chapter 7. From apartheid to democracy in South Africa : A reading of dominant discourses of democratic transition / Thiven Reddy -- Part 2. THE HANDLING OF HERITAGE AND THE POPULARISING OF MEMORY. Chapter 8 . The politics of public history in post-apartheid South Africa / Gary Baines -- Chapter 9 . The transformation of heritage in the new South Africa / Christopher Saunders -- Chapter 10. Reframing remembrance : The politics of the centenary commemoration of the South African War of 1899-1902 / Albert Grundlingh -- Chapter 11. Structure of memory : Apartheid in the museum / Georgi Verbeeck -- Chapter 12. Building the "new South Africa" : Urban space, architectural design, and the disruption of historical memory / Martin Murray. Part 3. INTERPRETATIONS OF SOUTH AFRICAN HISTORY. Chapter 13. Whose memory - whose history? The illusion of liberal and radical historical debates / Bernhard Makhosezwe Magubane -- Chapter 14. Four decades of South African academic historical writing : A personal perspective / Christopher Saunders -- Chapter 15. The role of business under apartheid : Revisiting the debate / Merle Lipton -- Chapter 16. Afrikaner anti-communist history production in South African historiography / Wessel Visser -- Chapter 17. "1922 and all that" : Facts and the writing of South African political history / Allison Drew -- Chapter 18. A useable past : The search for "history in chords" / Catherine Burns
The SADC Organ for Politics, Defence and Security (PDS) is (or was) the youngest regional organisation in southern Africa. It was founded in 1996 and was supposed to institutionalise the thinking on "new security" in its organisational structures. There were great expectations regarding its usefulness at the time. In line with new security thinking, it was made part of SADC, whose vision at the time was one of multisectoral functional cooperation. It was thought that a combination of these would integrate military and human security in a meaningful way. However, by the second half of 1997 - barely 15 months later - the Organ for PDS was suspended because of structural problems. (...) This paper will (...) evaluate the organisational structures in terms of the original thinking behind the setting up of the Organ, the Organ's relevance in the recent handling of conflicts in SADC, and finally, an assessment of the Organ's actual performance in fulfilling its stated objectives. (SAJIA/DÜI)
Warum brachten einzelne Gruppen und Individuen die Verflechtungsgeschichte Südtirols mit dem Abessinienkrieg nach 1945 in öffentlich ausgetragene Geschichtsdebatten ein? Diese Leitfrage untersucht der Autor und zeigt, dass dadurch nicht nur deren zeitgebundenen Partikularinteressen erkennbar werden, sondern sich ebenso der erinnerungskulturelle Umgang mit der jüngeren Vergangenheit im Gedächtnisraum Südtirol generell erforschen lässt. Sebastian De Pretto nimmt hierfür das Alpinidenkmal in Bruneck, die Straßennamen in Bozen, die Südtiroler Heimatbücher sowie Kollektiverzählungen der Nachkriegszeit in den Blick und analysiert diese hinsichtlich ihrer Funktion als umstrittene Erinnerungsorte der am Fuße des Brenners vorherrschenden, kulturnationalistisch geprägten Geschichtspolitik. Why did several groups and individuals consider the role of South Tyrol in the Abyssinian War after 1945 in public historical debates? The author seeks to examine this question and shows that not only individual interests become visible but also the handling of remembering of the recent history of South Tyrol can be generally explored. Thus, Sebastian De Pretto focuses on the "Alpine Monument" in Bruneck, the street names in Bolzano, home town almanacs of South Tyrol as well as post-war collective narratives, and analyses these with regard to their function as controversial places of remembrance in a cultural-nationalistic history-policy.
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